سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تعدد زوج و زوجه --دانستنی - خا د م
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعدد زوج و زوجه --دانستنی

بدترین نگرانی های زنان و یکی از بدترین ظلم های که در حق یک زن روا میشود همین ازدواج مجدد همسرشان است. این نوع ازدواج که آن را چند زنی یا چند همسری نیز می نامند ، به نام polygamy   معروف است . در بیش از 9 کشور جهان با بیش از 500 میلیون نفر جمعیت ، مردان حق دارند که با بیش از یک زن ازدواج کنند. در نگاه اول بی رحمی به نظر می آید ولی امری بسیار پسندیده و خیر دنیا و آخرت در ان است 

اما آیا میدانستید که نوع دیگری از ازدواج polygamous  که به معنی چند زوجی است هم وجود دارد و آن تعدد شوهر میباشد؟؟!!!! تعدد شوهر با اصطلاح polyandry در مناطقی از جهان شایع است که به علت دخالت دولت ها بسیار محدود شده است. Tibet در کوه های هیمالیا منطقه ای ست که چند شوهری در آنجا بیش از دیگر نقاط دنیا شناخته شده است. در این منطقه بسیار سرد و مرتفع زنان می توانند بیش از یک شوهر داشته باشند. البته چند زنی هم معمول است. مثلا گاهی اوقات مادر و تمام دخترانش یک شوهر دارند یا پدر و تمام پسرانش یک زن دارند. نوع بسیار متداول این نوع ازدواج ، ازدواج چند برادر با یک زن است که آن را fraternal polyandry می نامند. البته این منطقه تنها جایی نیست که اینگونه ازدواج ها صورت می گیرد . بلکه در قسمتی از برزیل ، هند ، نپال ، سریلانکا ، چین و قبایل آمریکا نیز چنین ازدواج هایی صورت می گیرد.

در سال 1959 و 1960 دولت چین این منطقه از فلات تبت را تسخیر کرده و طبق قانون خانواده و ازدواج ، این نوع ازدواج را ممنوع اعلام کرد. که از آن پس از رواج آن بسیار کاسته شد ، ولی هم اکنون باز هم چنین ازدواج هایی در تبت وجود دارد. خصوصا که بعد از چندی دولت چین درصدد برآمد که از این موضوع برای جذب توریست استفاده کند و سخت گیری ها را به طرز محسوسی کاهش داد.

 در تبت دستور به چند شوهری زنان ؟ یکی دیگر از دلایل این بوده که در تبت مردان به مکان های دوردست میرفتند و برای مدت طولانی همسر خود را تنها می گذاشتند که با چند شوهری زن این مشکل نیز حل میشد! دلیل دیگر درآمد ناکافی یک مرد برای زنش بوده است . 

در تمام جهان  چند زنی برای افراد عجیب نبوده و در بسیاری جوامع  این امر شایع است برای جنس مخالف واقعیتی تلخ و غیر قابل تحمل است.   فمینیست های دو آتشه ای که درصدد عوض کردن قوانین اسلام هستند فلات تبت هم بد جایی برای زندگی این اراذل نیست. حداقل اینکه می توانند دق دلی های چند قرن خود را در آنجا خالی کنند. البته  فتأمل جیدا جیدا... 


:

جهت ارتباط با ما بر روی تصویر ذیل کیلک فرمائید

خا د م


لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها
روز جهانی بدون دروغ ،یعنی میشود ؟ I Love You I miss you I kiss you روز جهانی ورود ادیان به دین تشیع بخاری در جای جای صحیح خود، از خشم حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به ابی بکر سخن می‏گوید. در کتاب خمس می‏گوید: فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول‏ اللَّه فهجرتْ أبابکر فلم تزل مهاجرتُه حتی تُوفِّیَتْ. یعنی: فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ابی‏ بکر خشمگین شد و او را ترک گفت و این متارکه تا روزی که درگذشت ادامه داشت. (صحیح البخاری، باب فرض الخمس، 4/ 78) 1 ـ نماز. 2 ـ روزه. 3 ـ خمس. 4 ـ زکات. 5 ـ حج. 6 ـ جهاد. 7 ـ امر به معروف. 8 ـ نهى از منکر. 9 ـ تولى. 10 ـ تبرى. امام صادق صلوات الله علیه میفرمایند : ....خداوند تبارک و تعالی موجودی نجس تر از سگ نیافریده است و دشمن ما خانواده ، از سگ نیز نجس تر است (وسائل الشیعه جلد ۱صفحه ۱۵۹ باب۱۱ حدیث۵)
حسین آرین فر