سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مسئله ارث 16/1/91 - خا د م
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر زن بمیرد که در زمان فوت علاوه بر شوهر فرزند هم  داشته باشد  سهم الارث شوهرش یک چهارم ماترک است . بقیه اموال به فرزندان میرسد و اگر پدر یا مادر متوفی هم زنده باشند یک ششم هم به هر یک از انها میرسد.

اگر مرد بمیرد و زنش زنده باشد و متوفی فرزند هم داشته باشد سهم زنش یک هشتم  و بقیه اموال به فرزندان می رسد و اگر پدر یا مادر متوفی هم زنده باشند یک ششم هم به هر یک از انها می رسد.

اما حتما می دانید که زن از عرصه ارث نمی برد.

اگر متوفی فرزند نداشته باشد و فقط همسرش زنده باشد ارث او دو برابر می شود . یعنی یک چهارم به نصف و یک هشتم به ربع افزایش می یابد. آیه 11و12سوره نساء

اگر همسر تنها وارث باشد بقیه اموال به دولت می رسد اما اگر وارثی جز همسر باشد ( ولو دایی یا خاله یا عمه یا عمو متوفی یا فرزندان انها  زنده باشند) بقیه ماترک به انها میر سد .

نکته اخر این که فرزندی که باعث نصف شدن سهم همسر متوفی می شود لازم نیست ناشی از مزاوجت متوفی با  همسر زنده  باشد بلکه اگر ناشی از مزاوجت با همسر قبلی هم باشد همین اثر را بر سهم همسر زنده می گذارد


:

جهت ارتباط با ما بر روی تصویر ذیل کیلک فرمائید

خا د م


لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها
روز جهانی بدون دروغ ،یعنی میشود ؟ I Love You I miss you I kiss you روز جهانی ورود ادیان به دین تشیع بخاری در جای جای صحیح خود، از خشم حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به ابی بکر سخن می‏گوید. در کتاب خمس می‏گوید: فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول‏ اللَّه فهجرتْ أبابکر فلم تزل مهاجرتُه حتی تُوفِّیَتْ. یعنی: فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ابی‏ بکر خشمگین شد و او را ترک گفت و این متارکه تا روزی که درگذشت ادامه داشت. (صحیح البخاری، باب فرض الخمس، 4/ 78) 1 ـ نماز. 2 ـ روزه. 3 ـ خمس. 4 ـ زکات. 5 ـ حج. 6 ـ جهاد. 7 ـ امر به معروف. 8 ـ نهى از منکر. 9 ـ تولى. 10 ـ تبرى. امام صادق صلوات الله علیه میفرمایند : ....خداوند تبارک و تعالی موجودی نجس تر از سگ نیافریده است و دشمن ما خانواده ، از سگ نیز نجس تر است (وسائل الشیعه جلد ۱صفحه ۱۵۹ باب۱۱ حدیث۵)
حسین آرین فر