سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباه جمعه -قسمت سوم - خا د م
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمعه روز بخشش گناهان

روز جمعه روز آمرزش است از یک سو مسلمانان به خاطر روز جمعه مورد مغفرت خدا قرار مى گیرند و از سوى دیگر به دلیل شرکت در نماز جمعه.
قال رسول الله(صلى الله علیه وآله): «لا یَتْرکُ اللهُ أحَداً یومَ الجُمُعَةِ اِلاّ غَفَرَ لَه»
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: خداوند هیچ مسلمانى را روز جمعه رها نکند مگر آن که او را ببخشاید.
همچنین آن حضرت فرمود

«الجُمُعَةُ إلَى الجُمُعةِ کَفّارَةُ ما بَیْنَهُما ما لم تُغْشَ الْکَبائرُ».
جمعه تا جمعه پاک کننده گناهانى است که در فاصله بین آن دو انجام شده، در صورتى که گناه کبیره مرتکب نشده باشد.
امام صادق(علیه السلام) از پدران بزرگوارشان به نقل از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)فرمود:
«... ما مِنْ مؤمن مشى بقدمَیْهِ إلى الجُمُعةِ، إلاّ خَفّفَ اللهُ علیهِ أهوالَ یومِ القیامةِ بَعْدَ ما یخطِبُ الإمامُ، وهی ساعةٌ یرحمُ اللهُ فیها المؤمنینَ والمؤمناتِ».
هیچ مؤمنى با پاهاى خود ـ پیاده ـ به سوى نماز جمعه نمى رود، مگر آن که پس از خطبه امام جمعه، خداوند از نگرانى ها و وحشت او در روز قیامت مى کاهد. و آن ساعتى است که در آن خداوند مردان و زنان با ایمان را مشمول رحمت خود قرار مى دهد.
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود:
«مَنْ أتَى الجمعةَ إیماناً واحتساباً استَأنفَ العملَ».
هر کس از روى ایمان و با قصد پاک و براى خشنود ساختن خداوند، به نماز جمعه آید، اعمال خود را از سر گیرد.
استأنف العمل، کنایه از آن است که خداوند گناهان گذشته او را بخشیده و کارها را از نو آغار نماید.

جمعه روز امنیت و آرامش

عن جعفر بن محمد عن أبیه عن جّده على بن الحسین، عن أبیه، عن على(علیه السلام)قال: قال رسول الله(صلى الله علیه وآله): «إذا کان یومُ الجمعةِ نادَتِ الطّیرُ الطّیرَ، والوَحْشُ الوَحْشَ، والسِّباعُ السِّباعَ: سلامٌ علیکم هذا یومٌ صَالحٌ».
امام صادق(علیه السلام)، از پدر و اجداد بزرگوارشان، از على بن ابیطالب(علیه السلام) و ایشان از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)نقل کرده اند که آن حضرت فرمود:
هنگامى که روز جمعه فرا مى رسد، پرنده، پرنده را، حیوان بیابانى، حیوان بیابانى و وحشى را، درنده، درنده را ندا داده « گویند » درود و سلام بر شما باد، امروز، روز نیکى است.
عن على(علیه السلام) قال: قال رسول الله(صلى الله علیه وآله):
«إذا کانَ یومُ الجمعةِ، نَادَتِ الطیرُ الطیرَ، والوحشُ الوحشَ، والسّباعُ السّباعَ، سلامٌ علیکم هذا یومُ الجمعةِ».
على(علیه السلام) فرمود: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود:
آن گاه که روز جمعه فرا رسد، پرنده، پرنده را، حیوان بیابانى وحشى، حیوان بیابانى را، درنده، درنده را ندا دهد درود بر شما، امروز روز جمعه است.
در تعبیرى دیگر هشام بن حکم گفت: امام صادق(علیه السلام)فرمود:
«.... ولْیتهیّأْ للجمعةِ، ولْیکنْ علیه فی ذلک الیوم السَّکِینةُ والوقارُ...».
و باید براى نماز جمعه آماده شود و باید در این روز آرام و متین باشد ـ یعنى باآرامى و متانت راه رود و آثار عجلهو شتاب در او نمایان نشود چرا که روز جمعه روز آسایش و آسودگى است ـ .
در روایت دیگرى زراره از امام باقر(علیه السلام) نقل کرده که آن حضرت پس از توصیه به غسل در روز جمعه، و عطر زدن، و بهترین لباس ها را پوشیدن فرمود: «وعلیک السّکینةَ والوقارَ».

بر تو باد به آرامش و متانت
جمعه و ارزش هاى مضاعف

عن محمدبن على(علیهما السلام) أنه قال:
«الأَعمالُ تُضاعَفُ یومَ الجمعةِ فأَکثِروا فیها (فیه) من الصلاةِ والصَّدقةِ والدعاءِ».

امام جواد(علیه السلام) فرمود

کارها روز جمعه دو برابر مى شود ـ یعنى پاداشى دو برابر دارد ـ پس در این روز زیاد نماز بگزارید، و صدقه دهید و دعا کنید.
عن ابى جعفر(علیه السلام) قال: «الخیرُ والشرُّ یُضاعفُ یومَ الجمعةِ».
امام باقر(علیه السلام) فرمود: خوبى و بدى روز جمعه دو برابرمى شود.
هشام بن حکم گوید: امام صادق(علیه السلام) در رابطه با مردى که مى خواست کار خیرى چون صدقه، روزه و امثال آن انجام دهد فرمود: مستحب است این کارها در روز جمعه انجام شود و عمل در این روز دو برابر است.
عَنْ زریق عن أبی عبدِاللهِ(علیه السلام) قال:
«الصَّدَقةُ یومَ الجمعةِ تُضاعَفُ، ولَیلةَ الجمعةِ تُضاعَفُ، وما مِنْ یوم کیومِ الجمعةِ، وما لیلةٌ کلیلةِ الجمعةِ، یومُها أزهرُ، ولیلتُها غرّاءُ».
زریق گوید: امام صادق(علیه السلام) فرمود:
صدقه شب و روز جمعه دو برابر مى شود، و هیچروزى مثل روز جمعه، و هیچ شبى مثل شبجمعه نیست، روزش روشن و درخشان و شبش فروزان است.
قال رسول الله(صلى الله علیه وآله): «تُضاعَفُ الحسناتُ یومَ الجمعةِ».
نیکى ها و خوبى ها روز جمعه دو برابر مى شود.

جمعه و نظافت

هشام بن حکم گوید: امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«لِیَتَزَیَّنْ أحدُکُمْ یومَ الجمعةِ، یَغتسلْ وَیتَطیَّبْ ویُسَرِّحْ لِحیتَهُ ویَلبسْ أنظفَ ثِیابِهِ، ولْیتهیّأ للجمعةِ...».
باید هر یک از شما روز جمعه خویش را زینت نموده، غسل کند، عطر بزند، و ریش خود را شانه کند، و پاکیزه ترین لباس هایش را بپوشد و براى نماز جمعه آماده شود.
زرارة نیز در روایتى دیگر همین نکات را از امام باقر(علیه السلام)نقل کرده است.
امام صادق(علیه السلام) در معناى فرموده خداوند بلند مرتبه که فرمود: }خُذوازینَتکم عندکلِّ مسجد{ فرمود: فی العیدین والجمعةِ».
برگرفتن زینت که در آیه شریفه آمده در روزهاى جمعه و عید فطر و عید قربان است.
عن أبى عبدالله(علیه السلام) قال: «مَن أَخَذَ مِنْ شَاربِهِ وقلّم من أظفارِهِ وغسلَ رأسَهُ بالخِطْمِیِّ یومَ الجمعةِ، کان کَمَنْ أعتقَ نَسَمَةً».
امام صادق(علیه السلام) فرمود: کسى که در روز جمعه قدرى از موى روى لب خود را بزند، و ناخن هایش را کوتاه کند، و سرش را با خطمى شستشو دهد، مانند کسى است که در راه خدا شتر قربانى کرده است.
و در روایتى دیگر امام صادق(علیه السلام) فرمود: کوتاه کردن موى روى لب و ناخن و شستن سر با خطمى فقر و نادارى را برطرف، و روزى انسان را افزون مى کند.
و در روایتى دیگر امام صادق(علیه السلام) فرمود: الغسل واجب یوم الجمعة.
غسل روز جمعه واجب است. لازم به تذکر است که برخى فقها با استناد به این روایت و امثال آن غسل جمعه را واجب دانسته، لیکن بیشتر آنان، اینگونه روایات را حمل بر تاکید در استحباب کرده اند


جهت ارتباط با ما بر روی تصویر ذیل کیلک فرمائید

خا د م


لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها
روز جهانی بدون دروغ ،یعنی میشود ؟ I Love You I miss you I kiss you روز جهانی ورود ادیان به دین تشیع بخاری در جای جای صحیح خود، از خشم حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به ابی بکر سخن می‏گوید. در کتاب خمس می‏گوید: فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول‏ اللَّه فهجرتْ أبابکر فلم تزل مهاجرتُه حتی تُوفِّیَتْ. یعنی: فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ابی‏ بکر خشمگین شد و او را ترک گفت و این متارکه تا روزی که درگذشت ادامه داشت. (صحیح البخاری، باب فرض الخمس، 4/ 78) 1 ـ نماز. 2 ـ روزه. 3 ـ خمس. 4 ـ زکات. 5 ـ حج. 6 ـ جهاد. 7 ـ امر به معروف. 8 ـ نهى از منکر. 9 ـ تولى. 10 ـ تبرى. امام صادق صلوات الله علیه میفرمایند : ....خداوند تبارک و تعالی موجودی نجس تر از سگ نیافریده است و دشمن ما خانواده ، از سگ نیز نجس تر است (وسائل الشیعه جلد ۱صفحه ۱۵۹ باب۱۱ حدیث۵)
حسین آرین فر