سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نان - خا د م
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پـیـغـمـبـر اکـرم (ص ) فـرمـود: نـان را گـرامـى بـداریـد. عـرض کـردنـد یـا رسـول الله چـگـونه آن را گرامى داریم ؟ فرمود: هر وقت که نان جلو شما گذاشته شد، انتظار غذاى دیگرى را نکشید.
امام صادق (ع)
نان را هرگز زیر کاسه و بشقاب نگذارید.
پیغمبر اکرم (ص ) فرمود نان را با دست تکه کنید.
امام صادق (ع (
خداوند ! براى ما در نان برکت قرار ده و بین ما و نان جدایى مینداز؛ زیرا اگر نان نبود، نیروى نماز خواندن ، روزه گرفتن و اداى واجبات پروردگارمان را نداشیم .
پیغمبر اکرم (ص (
پـیـغـمـبـر اکرم فرمود: نان را بو مکشید، همچنان که درندگان آن را بو مى کشند. چه نان مـبـارک اسـت و خـداونـد بـه سـبـب نـان ، بـاران را از آسـمـان نـازل فـرمـود و زمـیـن را رویـانـید. به وسیله نان است که شما نماز مى خوانید و روزه مى گیرید و حج خانه پروردگارتان را به جاى مى آورید.
پـیـغـمـبـر اکـرم (ص ) فـرمـود: وقـتـى کـه نـام و گـوشـت براى شما آوردند، ابتدا شدت گرسنگى خود را با نان برطرف کنید، آنگاه گوشت بخورید.
امام صادق (ع (
کسى که تکه نانى بیابد و آن را بخورد، حسنه اى براى او خواهد بود، و کسى که تکه نانى در کثافت ببیند و آن را بشوید و بردارد، هفتاد حسنه براى او خواهد بود.
پـیـغـمبر اکرم (ص ) به خانه عایشه رفت . تکه نانى افتاده دید که نزدیک بود عایشه پـا روى آن بـنـهـد. حـضرت آنرا برداشت و خورد و سپس فرمود: اى حمیرا ! (لقب عایشه ) نـعمتهاى خداوند را گرامى بدار. نان جو، غذاى پیغمبران و خوراک نیکان است و خداوند روا ندانسته است که خوراک پیغمبران را چیزى جز نان جو قرار دهد.
امام رضا (ع(
در شکم آدم مسلول ، غذایى سودمندتر از نان برنج وارد نمى شود.
امام رضا (ع )
بـه شـخـصى مبتلا به اسهال ، نان برنج بخورانید، زیرا نان برنج معده را دباغى مى کند و مرض را آسان برطرف مى کند.
امام صادق (ع (
مـواد تـشـکـیـل دهـنـده نـان در حـقـیـقـت هـمـانـهـایـى هـسـتـنـد کـه آرد را تـشـکـیـل مـى دهـنـد، و سـهـم اعـظم ترکیبات آرد عبارتند از: آب ، مواد ازته (گلوتن )، مواد چـربـى ، نشاسته و قند، سلولز و مواد معدنى ؛ ولى باید توجه داشت که بعضى از این مواد ضمن پختن ، تغییرات مختلف و گاهى نسبتا عمیق مى کنند. مثلا نشاسته در اثر حرارت به درجات متعدد تجزیه مى شود.
نـان حاوى مقدارى ویتامین هاى A.B و دیاستازى است که حاوى منگنز است . نان گندم براى کـسـانـى کـه غـذاهاى کلسیم دار مصرف مى کنند، بسیار مفید است ؛ زیرا کلیسم کهنه را از بـیـن مـى بـرد و کـلسـیـم تـازه و جـانـشـیـن آن مـى کـنـد؛ و بـه هـمـیـن دلیل است که خوردن زیاد نان گندم ، باعث مى شود که شخصى دچار کمبود کلسیم گردد، از این رو حداکثر مقدار خوراک روزانه نان ، نباید از 200 گرم تجاوز کند.
در مـیـان نانها بهتر از همه نان سنگ است که در موقع پختن صدمه زیادى به مواد آن نمى رسـد. نـان و پـنیر غذاى بسیار مطبوعى است که از نظر داشتن پروتئین بسیار غنى است ؛ زیـرا نـان گندم که مقدار لیزین (یکى از اسیدهاى آمینه تولید کننده مواد پروتئینى ) آن خـیـلى کـم اسـت ، مـخـلوط بـا پـنـیـر کـه لیـزیـن تـقـریـبـا مـکـفـى دارد، غـذایـى را تـشـکـیـل مى دهد که نیاز روزانه بدن را به اسیدهاى آمینه به مقیاس وسیعى تاءمین خواهد کرد


:

جهت ارتباط با ما بر روی تصویر ذیل کیلک فرمائید

خا د م


لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها
روز جهانی بدون دروغ ،یعنی میشود ؟ I Love You I miss you I kiss you روز جهانی ورود ادیان به دین تشیع بخاری در جای جای صحیح خود، از خشم حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به ابی بکر سخن می‏گوید. در کتاب خمس می‏گوید: فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول‏ اللَّه فهجرتْ أبابکر فلم تزل مهاجرتُه حتی تُوفِّیَتْ. یعنی: فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ابی‏ بکر خشمگین شد و او را ترک گفت و این متارکه تا روزی که درگذشت ادامه داشت. (صحیح البخاری، باب فرض الخمس، 4/ 78) 1 ـ نماز. 2 ـ روزه. 3 ـ خمس. 4 ـ زکات. 5 ـ حج. 6 ـ جهاد. 7 ـ امر به معروف. 8 ـ نهى از منکر. 9 ـ تولى. 10 ـ تبرى. امام صادق صلوات الله علیه میفرمایند : ....خداوند تبارک و تعالی موجودی نجس تر از سگ نیافریده است و دشمن ما خانواده ، از سگ نیز نجس تر است (وسائل الشیعه جلد ۱صفحه ۱۵۹ باب۱۱ حدیث۵)
حسین آرین فر