رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم): 1- امالى صدوق ص 346. 2- نورالثقلین 1/295/1177. 3- وسائل الشیعه 12/425/10. 4- بحارالانوار 103/120/30. 5- میراث حدیث شیعه 2/46/189. 6- بحارالانوار 103/117/16. 7- کنزالعمال 4/107/9766.
ان الله عزوجل لعن آکل الربا ومؤ کله و کاتبه وشاهدیه ؛(1)
خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است .
امام صادق (علیه السلام):
درهم ربا اءعظم عند الله من سبعین زنیة بذات محرم فى بیت الله الحرام ؛(2)
یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تر است از هفتاد بار زناکردن با محارم در خانه خدا.
امام باقر (علیه السلام)
انما حرم الله عزوجل الربا لئلا یذهب المعروف ؛(3)
خداى عزوجل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود.
امام صادق (علیه السلام):
آکل الربا لایخرج من الدنیا حتى یتخبطه الشیطان ؛(4)
ربا خوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانه اش کند(
رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم(:
یا على ... لاتصادق آکل الربا فانه یبارز الله لان الله تعالى قال : (فان لم تفعلوا فاءذنوا بحرب من الله ورسوله )؛(5)
اى على : با رباخوار رفاقت نکن ، زیرا او با خداوند به مبارزه برخواسته ، چون خداى متعال مى فرماید: ((اگر دست از رباخوارى برنداشتید پس به خدا و رسولش اعلان جنگ دهید.
امام على (علیه السلام(:
معاشر الناس ، الفقه ثم المتجر، والله للربا فى هذه الامة اءخفى من دبیب النمل على الصفا؛(6)
اى مردم ! ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید! به خدا قسم که ربا در میان این امت ناپیداتر از حرکت مورچه بر روى تخته سنگ است .
رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم(
اءتیت لیلة اسرى بى على قوم بطونهم کالبیوت فیها الحیات ترى من خارج بطونهم فقلت : من هولاء یا جبرئیل ؟ قال : هولاء اءکلة الربا؛(7)
شبى که به معراج رفتم بر مردمى گذشتم که شکمهایشان چون خانه اى بود و در آنها مارهایى وجود داشت که از بیرون شمکهایشان دیده مى شد. پرسیدم : اى جبرائیل اینها کیستند؟ گفت : اینان رباخوارانند.
رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم):
من اءکل الربا ملا الله عزوجل بطنه من نار جهنم بقدر ما اءکل ، وان اکتسب منه مالا لا یقبل الله تعالى منه شیئا من عمله ، ولم یزل فى لعنة الله والملائکة ما کان عنده منه قیراط (واحد)؛(8)
هر کس ربا بخورد خداوند عزوجل به اندازه ربایى که خورده شکمش را از آتش دوزخ پر کند و اگر از طریق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانى که قیراطى (کمتر مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند.
امام صادق (علیه السلام):
انه او کان الربا حلالا لترک الناس التجارات وما یحتاجون الیه فحرم الله الربا لیفر الناس من الحرام الى الحلال و الى التجارات والى البیع والشراء فیبقى ذلک بینهم فى القرض ؛(9)
براستى ، اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى کردند. به همین دلیل خداوند ربا را حرام کرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خرید و فروش رو بیاورند و به یکدیگر قرض بدهند.
امام صادق (علیه السلام):
لما سئل عن قول الله عزوجل : (یمحق الله الربا ویربى الصدقات ) وقد اءرى من یاکل الربا یربو ماله ؟ -: فاءى محق اءمحق من درهم ربا یمحق الدین فان تاب منه ذهب ماله وافتقر؛(10)
مردى از امام صادق (علیه السلام) درباره آیه ((خداوند ربا را نابود مى کند و صدقات را افزایش مى دهد)) سئوال کرد و گفت : گاه کسى را مى بینم که ربا مى خورد و با این حال ثروتش زیاد مى شود؟ حضرت فرمودند: کدام نابودى ، نابود کننده تر از یک درهم ربا که دین را نابود مى کند. که اگر توبه هم کند ثروتش از دست مى رود و فقیر مى شود.
8- ثواب الاعمال ص 285. 9- من لا یحضره الفقیه 3/567/4937. 10- تهذیب الاحکام 7/19/83