سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تیر 91 - خا د م
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توهین و جسارت به هر فردی در کشور اسلامی‌ عملی مذموم و ناپسند است. حتی اگر این فرد متهم یا حتی مجرم و محکوم باشد. این موضوعی بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان نیز به آن اشاره کردند. از این رو در این یادداشت به بررسی توهین و فحاشی از منظر شرع و قانون می‌پردازیم. توهین به افراد از نظر شارع مقدس و بالطبع قانون مجازات اسلامی‌دو نوع مجازات دارد یا حد یا تعزیر. جهت بررسی دقیق‌تر این موضوع با توجه به کتب فقهی و نهایتاً قانون می‌توان ابعاد مختلف قبح این مسئله را روشن ساخت. در فصل سوم کتاب الحدود‌اللمعه الدمشقیه مرحوم شهید اول (محمد‌بن‌جمال‌الدین‌مکی‌العاملی) در مورد حکم قذف فرموده‌اند «حد القذف ثمانون جلده» : حد قذف نمودن (نسبت ناروای اخلاقی دادن) هشتاد ضربه شلاق است.
مستمسک این حکم نیز آیه شریفه شماره 4 سوره نور می‌باشد که می‌فرماید: «و الذین یرمون المحصنات... . فاجلدوهم ثمانین جلدهً» اما در مورد ناسزا گویی در حالتی که نسبت نامشروع ندهد مشمول تعزیر خواهد بود «و ان لم تفد ذلک فی عرفه نظراً الی آنها غیر موضوعه لذلک و لم یستعملها اهل العرف فیه و افادت شتماً لا یبلغ حد النسبه الی ما یوجب الحد عُزِّر» احترام به شخصیت و آبروی افراد بی‌نهایت مورد توجه قرار دارد. در مواردی نیز که ناسزاگویی موجب اذیت فردی گردد اما نسبت نامشروع نباشد و مشمول حد شرعی نگردد، مشمول تعزیر خواهد بود که میزان آن کمتر از حد و بنا به تشخیص قاضی می‌باشد. زیرا که از نظر فقهی «التعزیر بما یراه الحاکم». در قوانین جمهوری اسلامی‌ایران نیز که برگرفته از شرع می‌باشد به این مهم توجه شده است. در اصل سوم قانون اساسی آمده است که «دولت جمهوری اسلامی‌ایران موظف است برای نیل به اهداف ذکر شده در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد: 1- ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با تمامی مظاهر فساد و تباهی. پرواضح است که حفظ اخلاق حسنه و مبارزه با مظاهر فساد و رشد فضایل اخلاقی در سطح اجتماعی با حفظ آبرو و احترام آحاد ملت، امکان‌پذیر خواهد بود.

در همین راستا و در جهت مبارزه با مظاهر فساد، مسئله قذف در باب پنجم از کتاب دوم قانون مجازات اسلامی‌ مورد توجه قرار گرفته و مواد 139 تا 164 با پنجم از کتاب دوم قانون مجازات اسلامی‌ به این موضوع پرداخته‌اند. در ماده 140 قانون مجازات اسلامی‌ صراحتاً ذکر شده است که حد قذف برای قذف کننده مرد یا زن هشتاد تازیانه است.
تبصره 1 – اجرای حد قذف منوط به مطالبه مقذوف است.
تبصره 2 – هرگاه کسی امری غیر از زنا یا لواط مانند مساحقه و سایر کارهای حرام را به شخصی نسبت دهد به شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد. در این ماده به هر دو مجازات حد و تعزیر اشاره شده است. قاذف مرد باشد یا زن فرقی نمی‌کند، مهم گفتار مجرمانه‌ای می‌باشد که بر زبان قذف کننده جاری شده است. هرچند که به طور کلی هر دشنامی‌که موجب ناراحتی دشنام شونده گردد، مستوجب تعزیر شرعی است همانطور که در ماده 145 قانون مجازات اسلامی‌آمده است «هر دشنامی‌که باعث اذیت شنونده شود و دلالت بر قذف نکند مانند اینکه کسی به زنش بگوید تو باکره نبودی، موجب محکومیت گوینده به شلاق تا 74 ضربه می‌شود.» این حق، همواره پابرجا خواهد بود و حتی اگر در محاکم قضائی مطرح نشود و قذف شونده فوت نماید، این حق به وراث منتقل خواهد شد. طبق منطوق ماده 163 قانون مجازات اسلامی‌ «حد قذف اگر اجرا یا عفو نشود به وراث منتقل می‌گردد.»
البته فحاشی و توهین به مرد یا زن مسلمان که موجب حد قذف می‌شود، مانع مجازات جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی‌ نخواهد بود مستند به ماده 638 فصل هجدهم از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی‌ «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی ‌و معابر تظاهر به عمل حرامی ‌نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی ‌را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»
بنابراین اگر کسی در حریم خصوصی به دیگران توهین نماید با کسی که در انظار عمومی‌ و در ملأ عام مرتکب چنین خلافی شود، مساوی نخواهند بود، زیرا توهین چه در حد قذف و چه مادون آن عمل حرام می‌باشد و از مصادیق ماده 638 قانون مجازات اسلامی‌می‌باشد.


:

طرح هدفمندی شهریه طلاب!

چرا دانشجویان باید شهریه بپردازند ولی طلبه‌ها شهریه بگیرند. حتی در میان همین نظرها کسانی هستند که شهریه گرفتن طلاب را با ادبیاتی نه‌چندان محترمانه، نوعی «مفت‌خوری» محسوب کرده‌اند؛ چون دانشجویان درس می‌خوانند و پول هم می‌دهند، ولی طلاب درس می‌خوانند و پول می‌گیرند.

این تناقض ظاهری را قرار بدهید در کنار اینکه در بسیاری سایت‌ها، مجلات و رسانه‌های حوزوی  به موضوعی به نام «مشکل معیشت طلاب» پرداخته شده است. حتی در سفری که مقام معظم رهبری به قم داشتند، بارها بر لزوم رسیدگی به مشکلات معیشتی طلاب تأکید کردند. و این یعنی که طلبه‌ها مشکل معیشتی دارند و زندگی‌شان با آرامش مالی و امنیت اقتصادی طی نمی‌شود. وجود مشکل معیشتی طلاب نیازی به اثبات ندارد؛ برای کسی که اندک آشنایی با طلبه‌ها داشته باشد و به خانه و کاشانه آن‌ها رفت و آمد داشته باشد، به راحتی قابل مشاهده است که بسیاری از طلبه‌ها حتی آن‌ها که وضعیت مالی بهتری دارند، زندگی اقتصادی خود را به سختی می‌گذرانند. ولی «مشکل معیشت دانشجویان» تعبیری ناآشناست، انگار که دانشجویان، مشکل جدی‌ای برای معیشت خود ندارند.

پیچ ماجرا کجاست؟
دانشجویان هم مشکل اقتصادی دارند ولی برای همه عمر خود دانشجو نیستند. زندگی دانشجویی با همه سختی‌های اقتصادی‌اش، موقتی است. یعنی دانشجویی غالبا مرحله‌ای مقدماتی برای وارد شدن به بازار کار است. دانشجو با یادگیری علمی معمولا کاربردی و مورد نیاز جامعه، پس از اتمام دوره تحصیل خود به دنبال شغل می‌رود و با وجود همه نابسامانی‌های اقتصادی کشور بالاخره وارد بازار کار می‌شود. ولی برای طلبه‌ها ماجرا کاملا متفاوت است. مسیر درسی و تحصیلی حوزه علمیه، برای وارد بازار کار شدن طراحی نشده است و نظام آموزشی حوزه علمیه، طلبه‌ها را برای بازار کار، تربیت نمی‌کند و چه بسا رسالت خود را اساسا اینچنین تعریف نکرده است. مسیر اصلی تحصیلی حوزه، به سمت اجتهاد است.

فلسفه وجودی شهریه

شهریه‌ای که به طلبه‌ها پرداخت می‌شود، معادل شهریه دانشجویان نیست؛ بلکه نوعی کمک‌هزینه علمی است. یعنی مراجع تقلید، بخشی از سهم امام را به طلبه‌ها پرداخت می‌کنند تا طلبه‌ها وقت خود را به جای کار کردن، صرف کار علمی کنند. ایده‌ پشتیبان چنین کاری، مشابه همان ایده‌ای است که دانشمندان یا دانشجویان مستعد را بورسیه می‌کند تا دغدغه شغل را از آن‌ها بگیرد و خیال آن‌ها را از مقوله معیشت راحت کند. این ایده عموما در دانشگاه‌ها و مراکز معتبر علمی دنیا رواج دارد. در حوزه علمیه هم به سبب همین فلسفه وجودی، طلبه‌های شاغل را از تمام یا بخشی از شهریه محروم می‌کنند.

ولی دو تفاوت بسیار جدی وجود دارد. اولا شهریه پرداختی به طلبه‌ها، به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای معیشتی آن‌ها نیست و این طور نیست که با اکتفا به شهریه، بتوان به راحتی زندگی گذراند. ثانیا طلبه‌های زیادی هستند که شهریه دریافت می‌کنند، ولی فعالیت علمی نمی‌کنند؛ عده‌ای هم هستند که به خاطر دغدغه شرعی خود، روزی یک یا دو کلاس شرکت می‌کنند تا به قول معروف، «شهریه خود را حلال کنند.» ولی آیا صرف شرکت کردن در کلاس درس، کار علمی محسوب می‌شود؟! دیگر کاری به روحانیون مسنی که روزهای خود را به بیکاری کامل و در کنار حوض مدرسه فیضیه می‌گذرانند کاری نداریم.

طلبه‌های شاغل، آدم‌های بدی نیستند

عبارت «طلاب شاغل» عنوان چندان مثبتی در فضای عمومی حوزه علمیه نیست. طلبه شاغل به طور پیش‌فرض به کسی گفته می‌شود که کار علمی (یعنی وظیفه اصلی) خود را کنار گذاشته‌ است و در «اداره‌ای، جایی» مشغول به کار شده است. ولی واقعیت این است که طلبه‌ها هم مثل بقیه آدم‌ها هستند؛ طلبه یک روز به زندگی خود نگاه می‌کند و می‌بیند تنها کاری که می‌کند این است که روزی چند کلاس می‌رود، در خانه مطالعه می‌کند و هنوز آخر ماه نشده، جیبش خالی است. سختی‌های مالی او را به این پرسش جدی می‌کشاند که آیا این کلاس رفتن‌ها و مطالعه‌های من ارزش این همه سختی مالی و محدودیت‌های خانواده‌ام را دارد؟! بعید است احساس این طلبه، شبیه احساس دانشمندی باشد که زندگی خود را در آزمایشگاه می‌گذراند و دغدغه‌اش صرف این می‌شود که مثلا دانش هسته‌ای کشورش را قدمی جلو ببرد. این احتمال، منطقی است که اگر طلبه‌ای احساس کند فعالیت علمی ندارد، تصمیم بگیرد که دست‌کم زندگی مادی‌اش را سر و سامانی بدهد. حتی بسیاری طلبه‌ها دغدغه‌شان از شاغل شدن، صرفا مالی نیست و چه بسا به دنبال معنابخشی به زندگی‌شان باشند و اینکه با شغل خود، باری از جامعه بردارند و احساس پوچی و عمر تلف کردن نکنند.

بورسیه برای فعالیت علمی
بورسیه و کمک‌هزینه علمی و تحصیلی به معنای رایج در مراکز علمی دنیا، با شهریه به معنای فعلی حوزه علمیه تناسب ندارد. علاوه بر اینکه معمولا مبلغ بورسیه علمی به میزانی است که زندگی دانشمند و محصل را تأمین کند، یک ویژگی اساسی دیگر نیز دارد؛ آن هم اینکه فقط در برابر «فعالیت علمی» پرداخت می‌شود. پژوهشگری که در یک مؤسسه معتبر علمی و دانشگاهی بورسیه می‌شود، به لحاظ قانونی موظف به انجام فعالیت پژوهشی است و این فعالیت او کاملا دارای استاندارد و روش است. پژوهشگرها معمولا زیر نظر اساتید راهنما و مشاور فعالیت می‌کنند، در دوره‌های زمانی مشخص گزارش کار می‌دهند، تولیدات علمی دارند و حتی در صورت شکست علمی، گزارشی از روند فعالیت خود و علت شکست پروژه ارائه می‌کنند. پس به این صورت نیست که به کسی به خاطر اینکه روزی یک کلاس شرکت می‌کند، به صورت ماهیانه و تا پایان عمرش کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت کنند.

ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد
در حال حاضر نزدیک به هشتاد هزار طلبه [این عدد تخمینی است] واجد شرایط دریافت شهریه وجود دارد که برخی از آن‌ها صلاحیت دریافت کمک‌هزینه تحصیلی به معنای درستش را ندارند و بخشی از این هزینه که توسط مراجع عظام تقلید پرداخت می‌شود، عملا به هدر می‌رود. از طرف دیگر، بسیاری از طلاب در حال فعالیت علمی و پژوهشی‌اند ولی شهریه‌ای که به آن‌ها پرداخت می‌شود به هیچ وجه کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و این باعث شده که این طلبه‌ها با مشکل اقتصادی و معیشتی جدی روبه‌رو شوند و با وجود اینکه تحمل می‌کنند، ولی ضمانتی وجود ندارد که تا آخر، فعالیت علمی خود را ادامه دهند. چه باید کرد؟

طرح هدفمندی شهریه طلاب!

اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم و پایمان را از گلیم‌مان درازتر نکنیم باید گفت که حل این معضل، نیازمند کار کارشناسی دقیق و آماری است. ولی به ذهن نگارنده این متن چنین می‌رسد که چند بخش در این پازل به هم ریخته باید مورد توجه قرار گیرد. به طور خلاصه اینکه پرداخت شهریه نباید به صورت یکسان و برای همه طلاب باشد، ولی بهتر است اگر به طلبه‌ای شهریه پرداخت می‌شود، به میزانی باشد که زندگی او را تأمین کند. در عین حال، بسیاری از نیازهای مالی طلاب نیز باید با تغییر برخی زیرساخت‌های فرهنگی حوزه، برطرف شود. اما چگونه:

1. شهریه مادام العمر: شایسته است که این شهریه فقط به کسانی تعلق گیرد که زندگی خود را وقف فعالیت علمی و اجتهادی کنند. فعالیت آن‌ها باید دارای استانداردهایی باشد که منجر به پیشبرد علوم دینی و اسلامی شود و در عین حال قابل نظارت و ارزیابی باشد. این شهریه باید به میزانی باشد که هیچ گونه دغدغه‌ شغلی و معیشتی برای محقق و پژوهشگر باقی نگذارد و لازم به ذکر نیست که پرداخت چنین شهریه‌ای باید بسیار معدود و فقط به افراد خیلی خاص، آن هم در مقابل تعهدی متقابل و همراه با نظارتی دقیق و جدی باشد. گرچه پژوهشگران و فعالان علمی هم می‌توانند از طریق فعالیت‌هایی کاملا منطبق و مرتبط با کار علمی خود درآمد داشته باشد. درآمدهایی نظیر انتشار یافته‌های علمی خود در قالب کتب و مقالات، تدریس‌ در زمینه پژوهشی و تخصص خود، انجام پروژه‌های پژوهشی مرتبط با زمینه علمی خود برای ارگان‌ها و سازمان‌های مصرف‌کننده آن رشته علمی و… . تجربه ثابت کرده است که دانشمند اگر واقعا دانشمند باشد، نیازی به جست‌وجوی پول ندارد و پول خودش به دنبال او می‌آید. انسان‌های عاقل زیادی در سراسر جهان وجود دارند که برای استفاده از دانایی دیگران، هزینه پرداخت می‌کنند.

 

2. کمک‌هزینه کوتاه‌مدت: این شهریه می‌تواند برای طلاب سطح مقدمات یا حتی طلاب سه سال ابتدایی حوزه در نظر گرفته شود تا همان‌طور که از نامش مشخص است، کمک‌هزینه‌ای باشد تا طلبه بتواند زندگی علمی خود را آغاز کند و تا زمانی که بتواند به ثبات مالی و ثمردهی شغلی برسد، دچار مشکل نشود. طبیعتا این شهریه قرار نیست برای همیشه پرداخت شود و طلبه باید در طول این مدت، درباره آینده علمی و شغلی خود تصمیم‌گیری کند و بداند که پس از اتمام این شهریه، از چه راهی قرار است امرار معاش کند. تحمل محدودیت‌های مالی در این مدت قابل قبول است و طلبه تازه‌وارد نیز می‌تواند مانند یک دانشجو، این دوران را با صرفه‌جویی و قناعت بیشتر طی کنند تا به دوران رفاه بعدی در قالب شغل‌های طلبگی یا زندگی پژوهشی و علمی برسند.

3. آموزش کار کردن به طلبه‌ها و قبح‌زدایی از مفهوم «طلبه شاغل»: قرار نیست همه طلبه‌ها مجتهد و پژوهشگر علمی شوند! نه امکانش هست، نه روش درستی است که همه طلبه‌ها را به سمت اجتهاد سوق داد. خیلی از بارهای جامعه زمین مانده است که به جز طلبه‌ها کسی نمی‌تواند آن‌ها را بلند کند. حوزه علمیه اما هنوز برنامه خوب و دقیقی برای تأمین این نیازها ندارد یا اگر هم هست، به گستردگی مسیری که برای اجتهاد در نظر گرفته شده است، نیست.

قابل انکار نیست که خیلی از طلبه‌ها بلد نیستند کار کنند! مقصر هم نیستند؛ حوزه علمیه، آن طور که باید طلاب را برای مدیریت مساجد، تبلیغ، قضاوت، اداره محضر، مدیریت هیئت‌های مذهبی و دینی، پاسخگویی به مسائل شرعی، تدریس و… تربیت نکرده است و با وجود اینکه مراکزی نظیر سفیران هدایت، مؤسسه قضا، سازمان امور مساجد و مرکز ملی پاسخگویی وجود دارد، همچنان طلبه‌ها برای انجام این کارها آموزش درست نمی‌بینند و غالبا با استفاده از سلیقه و خلاقیت شخصی خود، این کارها را فرا می‌گیرند که معایب و پیامدهای خود را به دنبال داشته است و دارد. با همه ایرادهای وارد به نظام دانشگاهی، به هر حال مردم به طور عادی می‌توانند به کسی که از دانشگاه تهران مدرک پزشکی گرفته است، اعتماد کنند و بیمار خود را به او بسپارند ولی نمی‌توانند به صرف معمم بودن کسی و اینکه ده سال در حوزه علمیه درس خوانده است، یک مسجد را به دست او بسپارند یا او را بالای منبر بفرستند!

نتایج احتمالی این طرح:
به نظر می‌رسد در صورت شکل‌گیری این پازل چند تکه، چند اتفاق خوب می‌افتد. اول اینکه در مجموع، هزینه‌ای که از سهم امام برای پرداخت شهریه طلاب استفاده می‌شود کاهش می‌یابد. دیگر اینکه پژوهشگران علوم اسلامی و طلبه‌هایی که توانایی و علاقه لازم برای رسیدن به درجه اجتهاد را دارند، به آرامش روانی لازم برای کار علمی دست پیدا می‌کنند و دغدغه معیشت، آن‌ها را از زندگی علمی‌شان دور نمی‌کند.

دوم اینکه طلاب غیر پژوهشگر نیز به جای وارد شدن به مشاغل غیر طلبگی و کارهای خارج از شأن طلبگی، با هویت طلبگی و حوزوی خود کسب درآمد می‌کنند و جایگاه اجتماعی پذیرفتنی‌تری پیدا می‌کنند و در جایگاه واقعی خود در جامعه خدمت می‌کنند.

و از همه مهم‌تر، دست افراد تنبلی که از نام طلبگی سوء استفاده می‌کنند و با صرف شرکت کردن در یک کلاس درس یا چه بسا صرف یدک کشیدن نام طلبگی، به ارتزاق نامشروع می‌پردازند، یا افراد سودجویی که هیچ گونه فعالیت علمی و حوزوی ندارند ولی همچنان به خاطر داشتن پرونده حوزوی، شهریه دریافت می‌کنند، از سهم امام کوتاه می‌شود و دیگر شاهد پدیده‌ای به نام «روحانیون بیکار دور حوض فیضیه نشین» نخواهیم بود.


:

و فیه اقوال ...

انشاء الله به زودی انواع صور برقراری مجامعت که در باره تعداد ان چنین آورده اند اینکه شمارش آن حداقل به بیست و پنج و حداکثر به سی و پنج و برخی نیز گفته اند به پنجاه می رسد در اینجا خواهیم گذاشت که ان شاء مفید است - صد در صد - ودر صورت عدم جعل صور در این مکان اتصل بنا ...


:

آدرس سایت های ازدواج که در ذیل آمده بعضا مشترک بین اهل تسنن و تشیع بوده و بعضا هم اختصاص به هر یک است

با کلیک بر روی عبارت آبی رنگ زیارة الموقع سایت مورد نظر در دسترس خواهد بود .

هدف از قرار دادن این آدرس ها آشنائی با برخی از سایت های این چنینی است و لا غیر و اگر استفاده هم بشود اجرکم عندالله .


:

فرحنا - زیارة الموقع

http://www.far7na.com /
فرحنا الموقع المتکامل لاحتیاجات الزفاف والخطوبة یقدم خدمة البث المباشر لحفل الزفاف على الإنترنت و تصمیم مواقع الزفاف للعروسین ودلیل لکل مقدمی خدمات الزفاف فی مصر تنظیم حفلات ازیاء موضة مراکز تجمیل.

بیت الزواج - زیارة الموقع

http://www.bitzawaj.com
موقع عربی مختص بزواج المسیار الحلال ،یمکنکم من خلال موقعنا مقابلة نصفکم الأخر و الزواج منه ، نعتمد على الجدیة والمصداقیة والخصوصیة فی الموقع.

منتدیات زوجات للزواح الشرعی والمسیار - زیارة الموقع

http://www.zoojat.com
منتدى للزواج الشرعی والمسیار.

زفات افراح - زیارة الموقع

http://www.internshnal.net/vb
موقع مخصص لزفات الاعراس وتجهیز العروس

موقع زفات - زیارة الموقع

http://www.dzafah.com
زفات خاصة بالزفاف والعروس والعریس والمعازیم و زفات منوعة.

بنت الحلال للجادین بالزواج - زیارة الموقع

http://www.bintel7alal.com /
موقع زواج بنت الحلال للراغبین بالزواج الحلال من العرب الأشتراک مجانی.

زواج العمر - زیارة الموقع

http://www.zowagalamr.com
منتدى اجتماعی منوع یهتم بمواضیع الزواج

موقع زواج ادم وحواء - زیارة الموقع

http://adamw7wa.com /
موقع تعارف شباب بنات بالصور لغرض الزواج

زفات - زیارة الموقع

http://www.d999m.com
زفات 2012 زفات بدون موسیقى 2012 زفة

لیل وقصید - زیارة الموقع

http://www.500400.com
تنفیذ اجمل وأرقى الزفات بالتعاون مع نجوم الفن فی الخلیج والوطن العربی

دلیل اعراس سوریا - زیارة الموقع

http://www.mywedding-sy.com
دلیل الکترونی عربی سوری متخصص بالاعراس و حفل الزفاف


:

مسیار اون لایف - زیارة الموقع

http://msyaronlive.com
موقع متخصص بالزواج یوجد خاطبات ووسطاء زواج

بطاقات زینه الفاخرة - زیارة الموقع

http://www.zainacards.com
موقع متخصص ببیع بطاقات الافراح الفاخرة ومزایا بالدفع والتوصیل المجانی لجمیع الدول العربیة

موقع زواج مسیار الخلیج - زیارة الموقع

http://www.gulfmsyar.com
موقع عربی یتخصص فی زواج مسیار الخلیجیین والذی یتیح من خلاله التعارف بقصد الزواج والتوفیق بین رأسین بالحلال فی جو من الخصوصیة مع مراعاة آداب دیننا الحنیف.

زوجتی للزواج - زیارة الموقع

http://www.zujati.com
التوفیق بین الطرفین بعد عون الله.

زفات - زیارة الموقع

http://www.zffat.com
موقع متخصص بصناعه الزفات الخاصه بالاسماء اکثر من 600 زفه تحت سقف واحد

زفات - زیارة الموقع

http://www.zafah-sa.com
أغانی زفات خاصة بالأعراس .

سعودی زواج دوت نت - زیارة الموقع

http://www.saudizawaj.net
اول موقع زواج سعودی محافظ هدفنا توفیر بیئة آمنة للتواصل بهدف الزواج ولامجال للتعارف او تکوین صداقات

زفات مناسبة.کوم - زیارة الموقع

http://www.munasbh.com
موقع للزفات وقصائد المناسبات


:

موقع تزوج - زیارة الموقع

http://www.tazawag.com
یختص الموقع بالزواج الشرعى وإختیار شریک الحیاه الموقع مجانى والعضویه الذهبیه بإشتراک بسیط یتعاون الموقع مع جمیع الشرکات المرخصه والعامله فى هذا المجال وینشر أسماء وصور الأعضاء بقواعد بیاناتها.

ملتقى زهرة - زیارة الموقع

http://www.zohradating.com
موقع عربی إسلامی للتواصل والزواج 100% مجانی. یمکنک التواصل الدردشة مع الکثیرمن النساء والرجال الذین یریدون االتعارف والتواصل والزواج.

شبکة نصیب للزواج - زیارة الموقع

http://www.n9ib.com
من المواقع العربیة والعالمیة للزواج یتمتع بخدمات ممیزة والتسجیل مجانی الموقع یعتمد على الجدیة والمصداقیة فی العروض والطلبات والله ولی التوفی

منظومة روائع - زیارة الموقع

http://rawaee.com
یسرنا ان نشارکک أفراحک ومناسباتک بألبوم صوتی غنی بالالأغانی والزفات التی تحمل اسمک وأسماء من تحبینهم فی مناسبات (الأفراح ، المیلاد ، السابع ، النجاح ،الزواج وغیرها )

فیس بوک FaceBook - زیارة الموقع

http://www.facebook.com
موقع الفایس بوک هو أداة تتیح للأشخاص التواصل مع الأصدقاء وغیرهم من الأشخاص الذین یعملون، ویتعلمون ویعیشون حولهم. یستخدم الناس موقع فیس بوک
facebook للبقاء على اتصال بالأصدقاء، ولتحمیل عدد لا محدود من الصور، ولنشر روابط ومقاطع فیدیو، ومعرفة المزید عن الأشخاص الذین یتعرفون إلیهم, یذکر ان هذا الموقع هو من اکثر المواقع زیارة وشعبیة

زواج بوک للجادین بالزواج - زیارة الموقع

http://www.zawagbook.net /
موقع زواج عربی اسلامی للجادین والباحثین عن الزواج الحلال والشرعی فقط لا یهدف الى الربح المالی.

مسار - زیارة الموقع

http://www.masr .de
هو الوسیلة المثلى لإیجاد اصدقاء على الانترنت بهدف التعارف او الزواج.


:

الزواج الإسلامی - زیارة الموقع

http://www.zawadj.net
إعلانات الزواج الإسلامیة، متعدد اللغات

زواج حلال - زیارة الموقع

http://www.zawaghalal.com /
موقع زواج مجانی للتعارف بین الجنسین بفرض الزواج الشرعی السلیم والموقع باللغتین العربیة والانجلیزیة

Buzz Arab - زیارة الموقع

http://www.buzzarab.com
موقع زواج مجانی للعرب فی کل مکان یتمتع بخدمات ممیزة, والتسجیل والمراسلة فیه مجانا الموقع یعتمد على الجدیة والمصداقیة فی العروض والطلبات.

عرس نت - زیارة الموقع

http://3rs.net
موقع و منتدى عربی لتقدیم عروض و طلبات الزواج

صلاتی - زیارة الموقع

http://www.slaati.com /
زواج وتفسیر الاحلام والفضفضة

زواجى نت - زیارة الموقع

http://www.zawagi.net
موقع للزواج أسلامى مجانى لجمیع المسلمین فى جمیع انحاء العالم باللغتین العربیة والانجلیزیة من اکبر المواقع العربیة والعالمیة للزواج , یتمتع بخدمات ممیزة, والتسجیل والمراسلة فیه مجانا.

منتدى رفیق الحیاة للزواج الاماراتى - زیارة الموقع

http://www.zawajalhayah.com/vb
منتدى رفیق الحیاة للزواج الاماراتى


:

موقع ومنتدیات عوانس العرب - زیارة الموقع

http://www.m2020m.com
موقع یعالج مشکلة العنوسه فی العالم العربی ویطرح الافکار والحلول و التعارف بین الاعضاء متخصص بعالم العوانس والمتاخرین عن الزواج

موقع نصیبک.کوم للزواج - زیارة الموقع

http://nasebak.com /
موقع زواج وفق منهج شرعی الاسلامی،.

زوجتی کوم - زیارة الموقع

http://www.zawgaty.com
موقع زوجتی کوم لعروض و طلبات الزواج

فرحة - زیارة الموقع

http://frhah.com /
موقع عربى جمیل للزواج

موقع الزوجان - زیارة الموقع

http://www.zawjan.com
موقع یعنى بشؤون الزوجین وفق نظرة شرعیة کما یقدم خدمة الاستشارات الزوجیة

عرب زواج - زیارة الموقع

http://www.arabzwaj.com
موقع عرب زواج للتعارف الجاد من اجل الزواج الشرعی یحتوی الموقع علی منتدی

العالم الزوجی - زیارة الموقع

http://www.azoaj.com
الغرض الأساسی من افتتاح هذه الموقع هی إیصال المعلومة الصحیحة عن الحیاة الزوجیة و کل ما یتعلق بها من مسائل اجتماعیه أو طبیة تربویة فی إطار علمی ثقافی راقی

زفافنا زواج عربی مجانی - زیارة الموقع

http://www.zfafna.com
موقع زفافنا کوم أسس لهدف اجتماعی شرعی وهو الزواج بین الجنسین بالحلال وتحت المظله الشرعیه


:

موقع زواج شبکة الأصالة العربیة - زیارة الموقع

http://www.ora-ksa.com/marriage
موقع ممیز لطلبات الزواج مجانی تستطیع من خلاله عرض صورک وملفاتک المسموعة والمرئیة

موقع زواج العرب - عربیا زواج - زیارة الموقع

http://arabia-zwaj.com /
موقع زواج العرب لتجد شریک العمر على الانترت

الزواج.کوم - زیارة الموقع

http://www.alzawag.com
موقع الزواج.کوم لعروض و طلبات الزواج

الزواج الإسلامی - زیارة الموقع

http://www.matrimony.org
موقع الزواج الإسلامی لعروض و طلبات الزواج -
E

اصحابی - زیارة الموقع

http://www.a97abi.com
اول موقع عربی للبحث عن صداقاتک الدراسیة والعملیة بالبحث باسم الجامعة او بجهة العمل.

جواز نت - زیارة الموقع

http://www.gawaznet.com
موقع زواج عربی مجانی: یقوم الموقع بالمساعدة فی تعارف الشباب من الجنسین والمطلقین والمطلقات بغرض الزواج الشرعی السلیم ، وذلک عن طریق اتاحة الفرصة لهم لتسجیل بیاناتهم فی الموقع وتبادل الرسائل .


:

   1   2      >
جهت ارتباط با ما بر روی تصویر ذیل کیلک فرمائید

خا د م


لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها
روز جهانی بدون دروغ ،یعنی میشود ؟ I Love You I miss you I kiss you روز جهانی ورود ادیان به دین تشیع بخاری در جای جای صحیح خود، از خشم حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به ابی بکر سخن می‏گوید. در کتاب خمس می‏گوید: فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول‏ اللَّه فهجرتْ أبابکر فلم تزل مهاجرتُه حتی تُوفِّیَتْ. یعنی: فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ابی‏ بکر خشمگین شد و او را ترک گفت و این متارکه تا روزی که درگذشت ادامه داشت. (صحیح البخاری، باب فرض الخمس، 4/ 78) 1 ـ نماز. 2 ـ روزه. 3 ـ خمس. 4 ـ زکات. 5 ـ حج. 6 ـ جهاد. 7 ـ امر به معروف. 8 ـ نهى از منکر. 9 ـ تولى. 10 ـ تبرى. امام صادق صلوات الله علیه میفرمایند : ....خداوند تبارک و تعالی موجودی نجس تر از سگ نیافریده است و دشمن ما خانواده ، از سگ نیز نجس تر است (وسائل الشیعه جلد ۱صفحه ۱۵۹ باب۱۱ حدیث۵)
حسین آرین فر