24 آثار وحدت
قال الامام على ( علیه السلام) :
.. فانظروا کیف کانوا حیث کانت الاملاء مجتمعة و الاهواء مؤتلفة و القلوب معتدلة و الایدى مترادفة، و السیوف متناصرة و البصائر نافذة و العزائم واحدة ألم یکونوا أربابا فی أقطار الأرضین و ملوکا على رقاب العالمین.
امام على ( علیه السلام) فرمود:
پس بنگرید، چگونه بودند «قوم بنى اسرائیل» زمانى که جمعیتها گرد آمده، و اندیشهها با هم و دلها یکسان و دستها یاور هم و شمشیرها کمک یکدیگر و بینشها ژرف و تصمیمات یکى بود، آیا در اطراف زمین «شهرها» ، بزرگ و بر همه جهانیان حاکم نبودند؟
نهج البلاغه، خطبه 192
25 اختلاف، عذاب الهى
قال النبی ( صلى الله علیه و آله و سلم) :
ألجماعة رحمة و الفرقه عذاب.
پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:
جماعت «وحدت» ، مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.
نهج الفصاحه، حدیث .1323
26 ذلت، سرانجام اختلاف
قال الامام على ( علیه السلام) :
.. فانظروا إلى ما صاروا الیه فى اخر أمورهم حین وقعت الفرقة و تشتت الألفة و اختلفت الکلمة و الأفئدة و تشعبوا مختلفین و تفرقوا متحاربین قد خلع الله عنهم لباس کرامته و سلبهم غضارة نعمته و بقى قصص أخبارهم فیکم عبرا للمعتبرین.
امام على ( علیه السلام) فرمود:
پس بنگرید به آخر کارشان «قوم بنى اسرائیل» آن هنگام که بین آنها تفرقه افتاد، و مهربانى و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراکنده گشتند و با هم جنگیدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها برکند و فراوانى نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقى مانده، سرگذشت آنان است تا مایه عبرت، عبرت گیرندگان باشد شود.
نهج البلاغه، خطبه .192
27 اختلاف، موجب هلاکت
قال النبی ( صلى الله علیه و آله و سلم) :
لا تختلفوا، فإن من کان قبلکم اختلفوا فهلکوا.
پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:
اختلاف نکنید، آنان که قبل از شما بودند اختلاف کردند و هلاک شدند.
کنز العمال، حدیث 894
28 اختلاف، گسستن از اسلام
قال النبی ( صلى الله علیه و آله و سلم) :
من فارق الجماعة شبرا خلع الله ربقة الإسلام من عنقه.
پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:
هر کس یک وجب از جامعه «مسلمین» دور شود خداوند رشته مسلمانى را از گردن او باز کند .
کافى، جلد 1، ص 404 ـ نهج الفصاحه، .2769
29 اختلاف، اندوه بزرگ على (ع)
قال الامام على ( علیه السلام) :
.. فیا عجبا! و الله یمیت القلب و یجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم على باطلهم و تفرقکم عن حقکم.
امام على ( علیه السلام) مىفرماید:
شگفتا و عجبا! بخدا سوگند، وحدت اینان در راه باطل خود، و پراکندگى شما از راه حق، مایه دلمردگى و فزونى غم و اندوه است.
نهج البلاغه، خطبه .27
30 برترى نژادى، هرگز
قال النبی ( صلى الله علیه و آله و سلم) :
یا أیها الناس، إن الرب واحد و الاب واحد و إن الدین واحد لیست العربیة لأحدکم باب و لا أم و إنما هى اللسان فمن تعلم العربیة فهو عربی.
پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:
اى مردم، پروردگار شما یکى است «الله» ، پدر همه شما یکى است «آدم» ، و دین همه یکى است «اسلام» ، و عربیت، پدر و مادر هیچ یک از شما نیست، بلکه آن هم یکى از زبانهاست و هر کس زبان عربى را بیاموزد، عربى است.
معالم الحکومه 404
31 جامعه، یک خانواده بزرگ
قال الإمام السجاد ( علیه السلام) :
.. یا زهرى، اما علیک أن تجعل المسلمین منک بمنزلة أهل بیتک، فتجعل کبیرهم بمنزلة والدک، و تجعل صغیرهم بمنزلة ولدک، و تجعل تربک منهم بمنزلة أخیک.
امام سجاد ( علیه السلام) به زهرى فرمود:
اى زهرى، چه مىشود که مسلمانان را مانند اهل خانه خود بدانى، بزرگ آنان را بمنزله پدر خود و کوچکشان را بمنزله فرزند و همسال خود را بمنزله برادرت قرار دهى.
بحار الانوار، جلد 68، .230
و بلاغة الامام على بن الحسین ( علیه السلام)، ص 55، باب الخطب.
32 خطر تکروى
قال النبی ( صلى الله علیه و آله و سلم) :
ثلاثة لاتسأل عنهم:
رجل فارق الجماعة و عصى إمامه و مات عاصیا
و أمة او عبد ابق من سیده فمات.
و امرأة غاب عنها زوجها و قد کفاها مؤونة الدنیا فتبرجت بعده، فلاتسأل عنهم.
پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:
از سه کس مپرس؛ 1 ـ مردى که از جماعت مسلمین دورى گزیند، و امام خود را نافرمانى کند، و در آن حال بمیرد. 2 ـ کنیز یا بندهاى که در حال گریز از آقاى خود بمیرد. 3 ـ زنى که شوهرش از او دور باشد و مخارج او را بپردازد و در غیبت شوهرش، آرایش و خودنمایى کند، از اینها مپرس.
نهج الفصاحه، .1224